İzmir Çamdibi Arnavut Göçmenlerinde Bir Saygı Unsuru: Temenna Alma
Ege’de “Halk Danslarına Geleneksel Yaklaşımlar” anlatıldı
İzmir Çamdibi Arnavut Göçmenlerinde Bir Saygı Unsuru: Temenna Alma
Islomiddin Safarov- Mert Karabulut
Ege Üniversitesi(EÜ) Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Türk Halk Oyunları Bölümü etkinlikleri kapsamında düzenlenen “Dansta Çalışma Alanları Öğrenci Çalıştayı” kapsamında “Halk Danslarına Geleneksel Yaklaşımlar” oturumu gerçekleştirildi.
EÜ Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Etkinlik Salonunda gerçekleştirilen oturuma EÜ Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı akademisyenleri ve öğrencileri yoğun ilgi gösterdi.
Oturuma konuşmacı olarak EÜ Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Türk Halk Oyunları Bölümü Dördüncü Sınıf Öğrencileri; Çağrı Cenk Keskin, Deniz Özlem Öztürk, Melike Su Uslu ve Ahmet Cankurt katıldı.
Oturumun ilk bölümünde Çağrı Cenk Keskin “Artvin Halk Oyunlarında Sözlü Komut Geleneği” konusunda sunumu yaptı. Sözlü komutun Artvin halk oyunlarında çok önemli bir yer kapladığını belirten Keskin, “Halk oyunlarında komutu, oyunu düzene koymak, figürlerin sırasını belirlemek ve birlik beraberliği sağlamak amacı ile kullanılan sözler ve işaretler olarak tanımlayabiliriz” diye konuştu.
“İzmir Çamdibi Arnavut Göçmenlerinde Bir Saygı Unsuru: Temenna Alma” konulu sunum ise Deniz Özlem Öztürk tarafından yapıldı. Arnavutların kendi kültürlerini göç ettikleri yerlerde yaşatmaya devam ettiklerini dile getiren Öztürk, “Arnavutlara giden her gelin bir saygı göstergesi olarak düğünde kayınvalidesinden temenna almaktadır, temenna belden başa çıkacak şekilde ellerle temsil edilen bir selamlama ritüelidir” dedi.
Çalıştay kapsamında Melike Su Uslu tarafından “Alevi Semahlarının Ocaklar Arasındaki Tavır Farklılıklarının İncelenmesi” adlı sunum gerçekleştirildi. Uslu sunumunda, semahların ocaklar arasındaki farklı uygulamalarından örnekler verdi.
Oturumun son bölümünde konuşan Ahmet Cankurt “Mordoğan Gelin ve Damat Baş Süslemeleri” konusunda bilgiler verdi. Mordoğan ve İzmir genelinde kadınların baş süslemesi yaparak oyalar işlediğini ifade eden Ahmet Cankurt, “Mordoğan kadın giyiminde günlük iş yaşamında basma şalvar ipekten veya pamuktan bürümcük üstüne krep genelde beyaz takılır ama zamanla insanlar Avrupai giyim tarzını tercih etmeye başladılar. Diğer yandan İzmir’de ise başa hotoz adı verilen altın işlemeli takke, üzerine krep, oyalı yazma ile örterler. Erkeklerde ise kalıplı ve kalıpsız fes takılır” dedi.