Egeli iletişimciler deneyimli muhabirlerle buluştu
Fatma Kübra Karadaş
Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü öğrencileri, Basın Ekonomisi ve İşletmeciliği Anabilim Dalı Dr. Öğretim Üyesi Çiğdem Dirik koordinatörlüğünde, ekonomi ve finans alanında sektörde öncü gazetelerden Dünya Gazetesi’ni ziyaret etti. Öğrenciler, ekonomi muhabirliği alanında deneyim sahibi olan muhabirlerle tanışma ve işin mutfağı hakkında bilgi edinme fırsatı buldu. Dünya Gazetesi Ege Bölge Koordinatörlüğü Haber Müdürü Ahmet Usman, mesleki deneyimleri ve sektörün işleyişi hakkında öğrencilere bilgi verdi.
Öğrencilere, Dünya Gazetesi’ni tanıtan ve ekonomi muhabirliği hakkında bilgiler veren Ahmet Usman, “ Biz, sadece ekonomi ile ilgili yazılar yazıyoruz. Ana gazetemiz haricinde sektörlere ve bölgelere yönelik yazılarımız da oluyor. Ege Bölgesinde 6 tane ilden sorumluyuz. Ekonomi muhabirliğinde diğer dallardan biraz daha farklı olarak daha durağandır ve haberde yorumdan ziyade bilgi ve içerik önemlidir. Çarpıcı başlıklar bulmak zordur. İçerik önemliyse eğer zaten haber kendini gösterir. Doğru ve açık yayıncılık, sektörde Dünya Gazetesi olarak güvenirliğimizi artırıyor. Ekonomiden iyi anlayan birisi iyi bir ekonomi gazetecisi olacak diye bir algı var, fakat bu yanlış. Gazetecilik, gazeteciler tarafından yapılır. Gazeteci, konuyu iyi bilen bir ekonomistten gerekirse görüş, istihbarat, bilgi alır. Ekonomistler yönlendirebilir, fakat haber gazeteci tarafından yazılmalıdır. İşin içine girdiğiniz zaman, zamanla ekonomik terimlere hâkim oluyorsunuz. Mutlaka her işte olduğu gibi muhabirliğe başladığınız ilk yıllarda da adaptasyon süreciniz olacak, fakat her şeyin başı gayret etmek ve istekli olmaktır” dedi.
“Muhabirlik dikkat ve hız gerektiren bir meslek”
Öğrencilere tavsiyelerde bulunan Usman, “Ben iş hayatında birkaç ayda yaşadığım deneyimi okulda 4 sene boyunca yaşamadım. Sahaya çıktığınız zaman deneyimlemek çok farklı. Muhabirliğin kötü yanlarına değinecek olursak, sektörümüz maalesef manipülasyona çok açık. Çoğu zaman gerçek haber yerine maddi ve siyasi kaynaklı engellerle karşılaşıyoruz. Herhangi bir reklam veren haberini bir mecrada çok rahat yayınlatabilir. Çoğu haber kuruluşu da kendi duruşunun dışına çoğu zaman çıkmaz. Bazen haberinizi yayınlatamadığınız durumlar ile karşılaşabilir veya sansüre uğrayabilirsiniz. Günümüzde haberin ana metni çoğu zaman okunmuyor. Spot başlıkları ve fotoğraf altı yazıları okuyup haberleri geçiyoruz. Hal böyle olunca çoğu haber, ajanslardan alınıyor ve muhabirlere de ihtiyaç azalıyor. Böylece medya sektöründe işsizlik baş gösteriyor. Muhabir olarak göreviniz; öncelikle tarafsız, doğru bilgiye ulaşmak. Bunun için de istihbarat kaynaklarınız olacak. Gelen istihbaratları mutlaka ikinci bir kaynaktan doğrulamalısınız. Muhabirlik dikkat gerektiren bir meslek, aynı zamanda da hız gerektiriyor. Bunların ikisini doğru yönetebilmeli ve donanımlı olmalısınız. Günümüzde işe alım sürecinde yabancı diliniz ve sosyal medya hâkimiyetiniz önemli kriterler. Hepsinden evvel işi severek yaptığınıza ve gayretli olduğunuza ikna etmelisiniz” diye konuştu.